DAS LATEIN-ABITUR VON 1999: Übersetzungsteil

Wie habe ich noch im Bannerfenster am 3. 6. 99 getönt? Laktanz war einfach und ich hab saumäßig dämliche Leichtsinnsfehler reingeschmissen. Jaja, das war der Juni 1999. Und damit sich auch spätere Generationen sich ein Bild von dem nachgeworfenen Abitur von 1999 machen können, gibt's hier den Übersetzungstext. Glück auf, macht Spaß :-)

Wozu ist der Mensch auf der Welt?
(Laktanz)
     Sequitur, ut ostendam, cur fecerit hominem ipsum deus.
     Sicut mundum propter hominem machinatus est, ita ipsum propter se tam-
     quam divini templi antistitem1, spectatorem operum rerumque caelestium.
     Solus est enim, qui sentiens capaxque rationis intellegere deum, qui opera
 5  eius admirari, virtutem potestatemque perspicere possit. Idcirco enim con-
     silio, mente, prudentia instructus est, ideo solus praeter ceteras animantes
     recto corpore ac statu fictus est, ut ad contemplationem parentis sui excita-
     tus esse videatur. Ideo sermonem solus accepit ac linguam cogitationis
     interpretem, ut enarrare maiestatem domini sui possit; postremo idcirco ei
10  cuncta subiecta sunt, ut fictori atque artifici deo esset ipse subiectus.
     Si ergo deum hominem voluit esse suum cultorem ideoque illi tantum honoris
     attribuit, ut rerum omnium dominaretur2, utique iustissimum est et deum,
     qui tanta praestiterit, amare et hominem3, qui sit nobiscum divini iuris so-
     cietate coniunctus. Nec enim fas est cultorem dei a dei cultore violari.
15  Unde intellegimus religionis ac iustitiae causa esse hominem figuratum.
     Cuius rei testis est Marcus Tullius in libris de legibus ita dicens: "Sed om-
     nium, quae in doctorum hominum disputatione versantur, nihil est profecto
     praestabilius quam plane intellegi nos ad iustitiam esse natos."
     Quod si est verissimum, deus ergo vult omnes homines esse iustos, id est
20  deum et hominem3 caros habere, deum scilicet honorare tamquam patrem,
     hominem3 diligere velut fratrem; in his enim duobus tota iustitia consistit.
     Qui ergo aut deum non agnoscit aut homini nocet, iniuste et contra natu-
     ram suam vivit et hoc modo inrumpit institutum legemque divinam.



1 antistes, -stitis                  der Vorsteher
2 dominari alicuius rei            herrschen über etwas
3 homo, -inis                        hier: der Mitmensch